Blog

De voordelen van zoekmachine optimalisatie (SEO): wat Je moet weten

De voordelen van zoekmachine optimalisatie (SEO): wat Je moet weten

Zoekmachine optimalisatie, of SEO, heeft als doel om je website beter vindbaar te maken voor je doelgroep. Je kunt natuurlijk naast SEO ook gebruik maken van andere online technieken zoals affiliate marketing, e-mail marketing, influencer marketing, social media en Google Ads. Wat zijn de redenen waarom je zou moeten kiezen voor zoekmachine optimalisatie? In het kort heeft SEO als basis om je website op een duurzame manier te laten groeien met een hoge ROI.

Iedereen kan met zoekmachine optimalisatie beginnen

Een groot voordeel van SEO is dat iedereen ermee kan beginnen. Zonder dat je een marketing budget hebt kun je beginnen met zoekmachine optimalisatie. Gewoon door de basisprincipes te volgen kun je organische bezoekers trekken naar je website zonder geld te betalen. Doordat SEO weinig tot niets kost kun je makkelijker experimenteren. Voor bepaalde pagina’s maak je deze content en voor andere pagina’s maak je deze content. Kijken wat werkt. Op deze wijze is het makkelijker om te kijken wat de beste content voor je doelgroep is.

Een organische nummer één positie zorgt voor vertrouwen

Sta je op de nummer één positie bij de Google zoekresultaten voor een bepaald zoekwoord dan wekt dat vertrouwen. Zo sta je boven de concurrentie en je krijgt uiteraard het meeste websitebezoek. Je kunt een nummer één positie zien als een goedgekeurde website door Google. Dit zie je terug in de percentages van conversies van pagina’s boven de organische zoekresultaten.

Zichtbaarheid bij alle zoekmachines

Ten opzichte van advertenties bij zoekmachines zorg je er met zoekmachine optimalisatie voor dat je in alle zoekmachine te vinden bent. Natuurlijk is Google nog steeds de meest populaire zoekmachine van dit moment. Maar je ziet dat steeds meer ouderen gebruik maken van een zoekmachine zoals Bing. Want zij installeren geen nieuwe internetbrowser als ze een nieuwe laptop of computer kopen. Door de juiste strategie te bepalen ben je niet alleen zichtbaar bij Google, maar ook Bing, DuckDuckGo, Yahoo etc.

Evergreen content betekent duurzaamheid Heb je evergreen content, dan betekent dat duurzaamheid. Dit soort content is niet hevig aan verandering en daardoor kun je online groeien. Artikelen over modetrends zijn dus geen evergreen content. Maar een artikel over de voordelen van zoekmachines optimalisatie is dat bijvoorbeeld wel en zal altijd belangrijk blijven. Het kan in de toekomst wat aanpassingen nodig hebben, maar in principe blijft het artikel in de kern gelijk.

Author: Redactie